Overgang

Overgang fra hjem til vuggestue
Vi ved at det har stor betydning for barnet, at det får en god start i vuggestuen, og det er meget individuelt hvordan børn reagerer.
Derfor har vi tæt dialog med Jer forældre omkring hvordan vi laver den bedste indkøring for Jeres barn, og I er velkomne til at være med på stuen med Jeres barn den første tid.

Når barnet har gået hos os i 3-4 måneder holder vi en opstartssamtale med Jer, hvor vi drøfter opstarten og barnets trivsel og hverdag i vuggestuen

Overgang fra de forskellige grupper
Vi vægter en stille og blid overgang for det enkelte barn når det rykker gruppe, hvor vi arbejder på at skabe gode relationer mellem Jeres barn og de voksne, samt de andre børn.

Inden flytning af gruppe, vil barnet komme på besøg i den nye gruppe, hvor barnet vil deltage i aktiviteter, spisning og prøve at blive puttet. Den første gang følger der en kendt voksen fra gruppen med. Herefter vurderes der i fællesskab, om der er behov for flere besøg med en kendt voksen.

Inden barnet starter, bliver i tilbudt et opstartsmøde ca. 14 dage før Jeres barn skal starte. Til dette møde ønsker vi en dialog med Jer omkring Jeres barn, samt Jeres barns opstart i børnehaven. Derudover får I udleveret en pjece om praktisk info i børnehaven, og I bliver informeret om forskellige ting i forhold til hvordan det er, at have et barn i børnehaven.

For at lette overgangen for jeres barn skal I vide, at der også bliver afholdt et lille overleveringsmøde primærpædagogerne imellem, hvor vi udveksler oplysninger der kan have betydning for opstarten.

Overgang fra Dagplejen til Børnehaven
Vi modtager også børn fra dagplejen i vores børnehave. Dagplejen vil besøge Krudthuset, og vi vil, ligesom fra vuggestuen, have opstartssamtaler og besøg inden en opstart.
Du kan læse mere om Dagplejen i område Syd, ved at klikke på dette link.

Overgang fra Børnehave til skole
Årshjul for den gode overgang fra Krudthuset til Gørlev Skole

• Uge 45 kl. 16.00-17.00 En dag i denne uge er der åbent hus på Gørlev skole for kommende 0. klasser og deres forældre

• Fra januar til juni kl. 9.30-11.00 – En dag om måneden er der aktivitetsdage på skolen. Børnehaven tager i skole og har fælles aktiviteter med de øvrige børn der skal starte i skole. På en af aktivitetsdagene kommer de nuværende 0. klassebørn og fortæller hvordan det er at gå i skole

• April Nuværende 0. klasse besøger børnehaven en dag

• Maj 0. klasselæreren besøger børnehaven en dag. Hun kommer og ser børnene i deres vante omgivelser, og efterfølgende holder vi overleveringsmøde

• Maj Kommende skolebørn og deres forældre bliver indbudt til et forældremøde på skolen. Der bliver lagt op til at forældrene får mulighed for at drøfte klasseregler (fødselsdage, klassekasse, legeaftaler osv.)

• Maj/juni I denne periode kommer der to dage hvor børnene skal i skole fra kl. 8.00-12.00 og i SFO fra kl. 12.00-14.00. Forældre skal selv aflevere og hente på skolen

Du kan læse følgende i vores dokumenter:

Skoleparatheds kompetencer.pdf

Shape Created with Sketch.

Årshjul for skole børnehave 2022.pdf

Shape Created with Sketch.